JAK PRAWIDŁOWO ODCZYTYWAĆ OPONY?

Producenci opon umieszczają wszystkie ważne informacje o oponie na ścianie bocznej. Oprócz dokładnej nazwy bieżnika, zawiera on również kluczowe informacje o rozmiarze, takie jak szerokość opony, średnica felgi i stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. Znajdziesz tam również indeksy nośności i prędkości, które są również wymienione bezpośrednio na oponie. Wskazują one maksymalną prędkość, dla której opona została zaprojektowana oraz maksymalne obciążenie, które bieżnik może bezpiecznie przenosić przy tej prędkości.

Wymiary opon 

Stosowana od dawna międzynarodowa definicja rozmiaru opony w calach uległa w ostatnich latach zmianie. Została ona zastąpiona nowoczesną wersją, która zawiera informacje na temat szerokości opony, wysokości ściany bocznej i bieżnika opony, a także średnicy obręczy, która odpowiada profilowi. Niektóre opony nadal spełniają oba standardy wymiarowe, jak pokazuje nasz przykład, ale standard ten nie jest już całkowicie aktualny. 

Szerokość opony :
Zgodnie z nowym standardem etykietowania, pierwsza cyfra służy do wskazania szerokości bieżnika opony. Jest ona wyrażana w milimetrach. W naszym przypadku jest to 420 milimetrów. 

Wysokość ściany bocznej :
Wysokość opony jest określana nieco inaczej. Dlatego druga liczba w sekwencji nie jest wyrażana w milimetrach ani w żadnej innej jednostce miary. Jest ona określana jako procent szerokości opony - w tym przypadku wysokość ściany bocznej wynosi 80% szerokości opony; konkretnie 80% z 420 mm = 336 mm. 

Typ opony :
Trzecie oznaczenie służy do rozróżniania dwóch popularnych typów konstrukcji opon. Litera R, jak w naszym przykładzie, jest symbolem grupy opon radialnych. Opony diagonalne zamiast litery R mają kreskę (420 / 80 - 46). W ten sposób można łatwo odróżnić od siebie opony o różnej konstrukcji. 

Średnica obręczy :
Ostatnia liczba w rzędzie wskazuje średnicę obręczy (tarczy) wyrażoną w calach. W naszym przypadku jest to 46, co oznacza, że ta opona może być zamontowana na obręczy o średnicy 46 cali. 

Stare oznaczenie :
Wspomniane wcześniej starsze oznaczenia, które powoli są zastępowane w opisany powyżej sposób, nadal można znaleźć na niektórych oponach. Obecnie producenci podają je bardziej z przyzwyczajenia, aby sprzedawca lub użytkownik był w stanie prawidłowo je dopasować. Oznaczenie to pojawia się coraz rzadziej na oponach, głównie dlatego, że nowe oznaczenie jest znacznie bardziej kompleksowe i możemy z niego wyodrębnić znacznie więcej niezbędnych danych. Stare oznaczenie pokazuje tylko szerokość opony w calach (tutaj 16,9 cala), typ (tutaj R dla opony radialnej) i dopuszczalną średnicę obręczy (tutaj 46 cali). Brakuje informacji o wysokości ściany bocznej. 

Nośność i prędkość maksymalna 

Indeks nośności i prędkości można również znaleźć na ścianie bocznej opony. Liczba wskazuje indeks nośności, gdy indeks prędkości, który jest wyrażony literą, jest przestrzegany. Firma Bohnenkamp przygotowała dla swoich dealerów przejrzystą tabelę wszystkich indeksów potrzebnych podczas pracy z oponami. Można ją znaleźć na końcu naszych drukowanych katalogów, ale także w obszarze online, gdzie jasno określamy indeks w naszym sklepie internetowym. 

Oznaczenie 166F, jak na przykładowym zdjęciu, potwierdza, że opona ma nośność 5300 kg przy prędkości 80 km/h, przy czym liczba 166 oznacza maksymalną nośność, a skrót literowy F oznacza indeks prędkości. Nośność i prędkość są określane za pomocą różnych procedur testowych mających na celu zapewnienie, że opona może bezpiecznie przenosić dane obciążenie w danych warunkach oraz pozostawać stabilna i bezpieczna przy określonej prędkości. 

Określona nośność odnosi się do zakładanego standardowego ciśnienia napompowania podczas badania opony. W praktyce rzeczywista nośność zależy w pewnym stopniu od ciśnienia w oponie. Więcej informacji można znaleźć w tabeli ciśnienia pompowania. Jest ona dostępna dla każdej opony u producenta i sprzedawcy.

Z dętką czy bez? 

Ważną informacją na ścianie bocznej opony jest to, czy opona może być użytkowana z dętką czy bez, w zależności od jej konstrukcji. Skrót TL (Tubeless) oznacza oponę bezdętkową i oznacza, że dętka nie jest wymagana. Skrót TT (Tube Type) oznacza, że opona musi być zamontowana na tarczy bezdętkowej. 

Numer DOT ujawnia wiek opony 

Oprócz powyższych informacji na oponie znajduje się również data produkcji. Jest ona częścią numeru DOT; DOT to skrót od North American Department of Transportation (Północnoamerykański Departament Transportu). Producenci opon mogą umieścić miesiąc i rok produkcji w formie MMYY na początku lub na końcu kodu. Dlatego opona numer 2311 została wyprodukowana w 23 tygodniu kalendarzowym 2011 roku. Uwaga: Nowe opony to takie, które były przechowywane w miejscu chronionym przed wiatrem i warunkami atmosferycznymi przez okres nie dłuższy niż pięć lat. Dlatego sposób przechowywania opony jest ważną informacją dla konsumentów, ponieważ prawidłowo przechowywana opona, być może nawet ze starszym numerem DOT, zachowa swoje właściwości produkcyjne dłużej niż w odwrotnej sytuacji. Dlatego zalecamy kupowanie opon wyłącznie od renomowanych sprzedawców i dostawców, co do których mamy pewność, że spełniają najwyższe standardy w zakresie przechowywania i obsługi opon.

Searching