Online-Príručka

  A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  X  Y  Z  

A

AS-opony

Powyższy skrót jest używany w odniesieniu do opon do traktorów rolniczych. Mają one bieżnik strzałkowy na kołach napędowych.

B

Bar

Bar to jednostka miary ciśnienia powietrza.

C

Ciśnienie powietrza

Prawidłowe ciśnienie w oponie to podstawa uzyskania jej najlepszych właściwości podczas jazdy. Ilość przejechanych kilometrów, droga hamowania lub prawidłowe trzymanie się drogi zależy od prawidłowego napełnienia opon powietrzem. Ciśnienie w oponach powinno się mierzyć, gdy są zimne, najlepiej co tydzień. Wskazówki co do wartości ciśnienia w oponach można znaleźć w instrukcji lub na silniku. Wysokie ciśnienie w oponach obniża komfort jazdy i podnosi ryzyko ślizgu, zaś niskie ciśnienie w oponach prowadzi do wzrostu niestabilności oraz do przegrzewania się opon. Wynikiem uszkodzenia opony (w najgorszym przypadku) może być oddzielenie się czoła od opony.

Ciśnienie w oponach

Ciśnienie oraz objętość powietrza w oponach decydują o nośności opon. Na przykład: opona może zostać bardziej obciążona przy 1,6 b niż przy 0,8 b.

Ciśnienie w oponach powinno być dostosowane do sposobu użycia pojazdu. Opona wykorzystywana na drogach powinna być napompowana do jazdy po drogach, co pozwala przejechać np. 40 km/h. W przypadku pracy w polu ciśnienie w oponach powinno być niższe, aby nie niszczyć gleby i podnieść siłę uciągu opon.

F

Felga

Przy zamówieniu nowych felg należy zwrócić uwagę na dokładne wymiary felgi, aby opona dobrze do niej pasowała! Ważny jest tu rozstaw i wielkość otworów na śruby, rozmiar otworu centralnego oraz odsadzenie felgi. Pomiaru dokonuje się od środka felgi do wewnętrznej powierzchni nachylenia felgi. Dodatni wynik odsadzenia oznacza węższy odstęp kół, ujemny wynik odsadzenia wręcz odwrotnie – oznacza szerszy rozstaw kół.

G

Głębokość prasowania / głębokość wstrzykiwania

To odstęp pomiędzy płaszczyzną montażu koła a środkiem felgi.
Wartość podawana w milimetrach. Jeśli ET wynosi 0 mm, oznacza to, że koło przylega symetryczną powierzchnią opony do bębna hamulcowego. Jeśli ET wynosi więcej niż 0 mm, oznacza to, że felga i bieżnik opony są bardziej zabudowane do wnętrza koła.

I

Indeks prędkości (Speed Index)

Indeks prędkości udziela informacji o maksymalnej prędkości produkcyjnej opony. Np.
A1 : 5 km/h
A2 : 10 km/h
A3 : 15 km/h
A4 : 20 km/h
A5 : 25 km/h
B : 50 km/h
D : 65 km/h
E : 70 km/h

K

Kauczuk

Produkowany jest z miazgi kauczukowca. Współczesne opony zawierają dużą ilość kauczuku syntetycznego. Pomimo tego kauczuk naturalny to wciąż najważniejszy surowiec przy produkcji jego syntetycznych wariantów. Około 75% światowej produkcji kauczuku jest zużywanych przez przemysł oponiarski.

Koło podwójne

Koło podwójne to wyśmienita alternatywa cenowa na szerokie ogumienie, jeśli chcemy ochronić glebę i jednocześnie podnieść uciąg traktora. Warto wspomnieć, że szerokość całkowita kół nie przekracza 3 metrów.

M

Magazynowanie

Opony najlepiej przechowuje się w ciemnych, suchych i chłodnych miejscach. W żadnym wypadku nie należy składować ich w pobliżu chemikaliów, środków natłuszczających lub paliw.

N

Nacisk na oś

W parametrach technicznych traktorów ciągników podany jest maksymalny nacisk na przednią oś. Nie jest ono adekwatne z nośnością opon. Podczas użytkowania traktora należy uwzględnić maksymalny nacisk na oś oraz maksymalną nośność opony.

Napełnienie wodą

Napełnienie opony wodą jest obecnie najczęściej wykorzystywaną metodą napełniania traktorów. Dzisiejsze wentyle są do tego przystosowane.

Nie można napełnić wodą całej opony, ale maksymalnie około 70-75% (taka ilość zostanie osiągnięta, gdy zamiast powietrza z zaworu zacznie być wypychana woda). Po nalaniu wody należy oponę dopełnić powietrzem.

Zimą woda powinna być zmieszana z cieczą niezamarzającą (w oponach dętkowych używa się mieszanki chlorku wapnia i magnezu).

Niski profil poprzeczny

W przypadku opon z niskim profilem poprzecznym wysokość ścięcia jest mniejsza niż czoło opony. To oznacza więcej gumy na dole i większą stabilność opony.

Nośność

Nośność to dopuszczalne maksymalne obciążenie opony. Parametr ten oznacza się też jako indeks nośności, którego odpowiednikiem jest termin Load-Index lub LI.

Przykłady:
50 : 190 kg
100: 800 kg
101: 825 kg
116: 1250 kg
140: 2500 kg
160: 4500 kg
180: 8000 kg

Numer DOT

DOT to amerykański skrót na Oddział ds. transportu. Numer DOT na boku opony nie świadczy tylko o tym, że opona spełnia amerykańskie wymagania. Ostatnie cyfry wskazują informacje o wieku opony: zestaw cyfr np. 419 informuje o tym, że opona została wyprodukowana w 41. tygodniu produkcji 1999 roku. Od 1.01.2000 tydzień i rok produkcji oznacza się systemem czterech cyfr, czyli ostatnie dwie cyfry DOT to kolejny numer tygodnia produkcji opony: 1600 oznacza, że opona została wyprodukowana w 16. tygodniu 2000 roku.

O

Ogumienie mieszane

Założenie opon o różnej konstrukcji jest dozwolone włącznie na podstawie pozwolenia lub ekspertyzy technicznej.

Opony całoroczne

Samodzielna konstrukcja opony z wyważonymi właściwościami na warunki letnie i zimowe. Całoroczne opony na lato i zimę są przygotowane do odpowiednich warunków atmosferycznych.

Opony diagonalne

Zgodnie z typem konstrukcji opony dzielimy na radialne i diagonalne. W przypadku opon diagonalnych nitki osnowy są ułożone skośnie/poprzecznie (lub diagonalnie) z jednej stopki opony do drugiej.
Więcej tutaj »

Opony leśne

Opony leśne podczas pracy są wystawione na ryzyko uszkodzenia przez wystające konary i pieńki. Dlatego mają wyjątkowo stabilną osnowę opony. Znaczna część opon leśnych produkowana jest ze strukturą diagonalną (zobacz opony diagonalne).

Opony radialne

W oponach radialnych struktura osnowy idzie pod kątem prostym z jednej strony na drugą. Taka struktura umożliwia niezależną pracę poszczególnych stref opony, ruch nie przenosi się na bieżnik.
Więcej tutaj »

Opony rolnicze

Wąskie opony do pracy w polu z powodu rosnącego obciążenia osi wykorzystywane są o wiele rzadziej. Można je dalej łączyć z oponami standardowymi, aby obniżyć obciążenie na glebę podczas konkretnych prac w polu. Wykorzystywane są też do kół podwójnych.

Osnowa opony

Osnowa oznacza boczne strony opony.

P

Pielęgnacja

Opony z zasady nie potrzebują żadnej szczególnej pielęgnacji. Jednak należy o nie dbać, aby nie doszło do przyspieszonego starzenia się. Na przykład jeśli opony mają przez dłuższy czas znajdować się na słońcu, należy je osłonić przed działaniem promieni słonecznych. Oprócz tego pojazdy poza sezonem powinny stać zaparkowane z prawidłowo napompowanymi oponami.

Powierzchnia jezdna

Powierzchnia jezdna opony oznacza bieżnik, który został wytworzony na osnowie opony. Mieszanka gumy na czole wraz z osnową decydują o odporności na otarcia oraz o przyczepności opony.

PR (Ply Rating)

Numer PR oznacza liczbę wkładek kordowych w oponie. Liczba ta wskazuje na nośność opony. Stopniowo numer ten zastępowany jest indeksem nośności.

Produkcja

Opona produkowana jest z czterech surowców. Do surowców tych należy kauczuk, olej, sadza, krzemiany itd. W wyniku działania wysokiej temperatury i ciśnienia składniki te zostają zmieszane, a po ostudzeniu są walcowane. Oprócz tego opona zawiera różne mieszanki gumy, np. na bieżnik, osnowę i stopkę. Opona jest składana z poszczególnych części i warstw. Na końcu oponę należy „upiec” w ogrzewanej prasie. Proces ten oznacza wulkanizację poszczególnych elementów – części opony. Dzięki temu molekuły komponentów opony wytwarzają wspólną sieć.

R

Rodzaj konstrukcji opony

Jeśli chodzi o rodzaj konstrukcji opony, rozróżniamy opony diagonalne i radialne (zobacz tutaj).

Rozstaw otworów montażowych

Rozstaw otworów montażowych to jeden z najistotniejszych parametrów koła. Cztery lub pięć otworów, a także trzpień do montażu koła są ze sobą połączone. Pojazdy są produkowane z różnym rozstawem otworów montażowych, więc należy zadbać, aby felgi były z nim zgodne.

S

Samooczyszczanie

Samooczyszczanie to istotna właściwość opon dla rolnictwa. Praca profilu opon, które mają słabe właściwości samooczyszczania, jest gorsza, a opony tracą siłę uciągu. Prócz tego zanieczyszczają drogi.

Pomiędzy samooczyszczeniem a siłą uciągu opony występuje konflikt interesów. Dla optymalnej siły uciągu profil bieżnika powinien być ułożony krzyżowo do kierunku jazdy pojazdu. To jednocześnie oznacza bardzo słabe samooczyszczanie się opony. W związku z tym producenci opon ciągle szukają optymalnych kompromisów.

Srednica felgi

Odpowiada wewnętrznej średnicy opony i jest oznaczana w calach.

Srednica osadzenia

Zwana też średnicą obręczy, mierzona pomiędzy stopkami felgi (szerokość wewnętrzna felgi).

Stopka

Stopka opony to przejście opony do felgi. Stopka jest ważna przy osadzaniu opony oraz dla jej szczelności. Niezbędną stabilność opony zapewniają druty stalowe.

Stopka felgi

Wygięty skraj felgi oznaczany jako ograniczenie boczne felgi.

Stosunek wysokości do szerokości

Stosunek wysokości boku opony do szerokości opony. Na przykład: Opona o rozmiarach 175/70 R 13 ma szerokość 175 mm i wysokość boku 70% z szerokości opony, pozostałe dwie wartości oznaczają wielkość w calach (oznaczenie międzynarodowe).

T

TL

TL to skrót dla Tubeless i oznacza oponę bezdętkową.

TT

TT lub Tube oznacza oponę, która w czasie jazdy powinna być wypełniona dętką.

W

Wiek

Proces starzenia się opon przebiega bardzo powoli. Technicznie i prawnie rzecz ujmując, opony prawidłowo przechowywane przez trzy lub pięć lat uważa się za nowe (jakby były prosto z fabryki).
Na podstawie numeru DOT (z boku opony) można określić wiek opony. DOT 4004 oznacza, że opona ta została wyprodukowana w 40. tygodniu 2004 roku.

Wielkości

Które dane oznaczają wielkość opon, np. 1050/50 R 32?

1050 = wielkość przekroju opony w centymetrach

50 = stosunek wysokości opony do szerokości opony. Wysokość boku opony mierzy się od wewnętrznej krawędzi stopki opony do wewnętrznej szerokości opony. W naszym przykładzie opona ma szerokość 1050 mm. Wysokość opony stanowi 50% szerokości opony.

R = opony radialne

32 = średnica felgi w calach (wewnętrzna średnica opony od jednej stopki opony do drugiej)

Wybrzuszenie

Wybrzuszenie na oponie w kierunku poziomym lub pionowym. W przypadkach ekstremalnych wybrzuszenie – które na dzisiejszych produktach praktycznie się nie zdarza – należy wyrównać. Za pomocą specjalnego urządzenia czoło opony jest częściowo lub zupełnie frezowane.

Wymiana opon

Wymiana opon powinna przebiegać w taki sposób, aby ich nie uszkodzić. W przypadku opony dętkowej powinna zostać wymieniona także dętka. Podczas wymiany opony stopka opony powinna zostać natarta klejem montażowym, co ułatwi je przełożenie.

W przypadku napędu na wszystkie 4 koła należy przestrzegać wartości przełożeń według wskazań producenta.

Wysokość boku opony

Wysokość boku opony łączy się z szerokością opony. To oznacza, że w przypadku wielkości opony 155/70 R 13 T wartość 70 (70% szerokości opony) stanowi wysokość opony. W tym przypadku mówimy o oponie z serii 70. Aktualnie mamy serie od 80 do 25. Jeśli opona ma wartość mniejszą niż 55, uważana jest za oponę szeroką.

Wyważanie

Wyważanie opon to podstawa komfortowej jazdy i eliminacja wibracji, które pogarszają parametry jezdne opony. Wynikają z nierównomiernego rozłożenia masy opony. Ciężarki na feldze wyrównują niewyważenie, które powstaje w wyniku obrotów opony.